søndag 29. november 2015

TANZANIA OG ZANZIBAR 2015

Den store Afrikareisen - en drøm blir til virkelighet.

I fjor bestemte jeg meg for at vi skulle på safari og om jeg skulle få med meg min eldste sønn som skulle i militæret, så måtte det bli denne sommeren. Jeg luftet ideen for søsteren min og etterhvert endte vi opp med 3 familier som satte nesa sydover i begynnelsen av juli. Den yngste i følget var 11 1/2 år ved avreise.

Vi booket ferien vår igjennom Afrikasafari.no, noe som skulle vise seg å være et klokt valg. Reisen gikk på skinner fra start til slutt. Vi reiste med fly fra Gardermoen, via Amsterdam, til Nairobi og helt frem til Kilimanjaro. På Kilimanjaro Internationale Airport ble vi møtt av sjåførene våre fra Zara Adventures, de skulle også være våre guider i uken som ventet med safari i flere av de store nasjonalparkene Tanzania har å by på.

Fra flyplassen gikk turen til Highview hotell hvor første natt skulle tilbringes. Her pakket vi om bagasjen vår og tok kun med oss det nødvendigste ut i bushen hvor vi skulle tilbringe flere dager i "wildcamps". Vi visste at det kunne bli kaldt i høyden, så noen av oss hadde med både dunjakke og ullundertøy. Jeg fikk bruk for begge deler opptil flere ganger. Det er kaldt å våkne i telt når det er 6 grader ute!

På safari tilbringer man mange timer i bil, så det er viktig å reise sammen med mennesker man kommer godt over ens med. Vi var 12 stykker og hadde to safaribiler til disposisjon. Med 160 + mil foran oss valgte vi å "rullere" på kombinasjonene i bilene. Alle skulle få minst 1 dag med hele sin familie, så byttet vi på å dele oss utover det. Fordelingen ble avtalt kvelden i forveien, så når morgenen kom og vi skulle møte ved bilene, så visste alle hvilken bil de skulle i og hvem de skulle sitte sammen med.

Vi tilbragte 2 netter i Ikoma Wildcamp. Dette er en teltkamp hvor teltene står på plattformer med oppmurt baderom i tilknytning til teltet. Store flotte telt med alt man trenger av fasiliteter. Den første natten i Ikoma var det ekstremt med dyrelyder. Det hørtes ut som vi hadde løver under teltet og jeg må innrømme at pulsen steg noen hakk. Når vi beskrev dyrelydene for guiden dagen etter mente han det var blant annet bavianer, gnuer og hyene vi hadde hørt. Det var brøling og piping, grynting og plystring. Det var så fascinerende at jeg bestemte meg for å våkne natten etter for å få oppleve det en gang til. Det ble med den ene natten, resten av nettene var det stille. På tross av stillheten, fikk vi vite at det siste natt i Ikoma hadde vært en løveflokk som nedla en gnu rett bak kjøkkenet. Det vil si ca. 100 meter fra teltene våre. En spennende historie vi tok med oss videre.

Deretter gikk turen videre til Ngorongoro Wild Camp som ligger på hele 2200 meter, selv i Afrika blir det kaldt i den høyden, så her kom ulltøyet til nytte. Teltene var nesten tilsvarende de i Ikoma, store og flotte med nydelige senger! Det var nesten mørkt når vi kom frem, så vi rakk så vidt å få med oss den nydelige utsikten og solnedgangen før vi gikk til middag. Dagen etter skulle vi opp tidlig med avreise klokken 06.00. På planen sto Ngorongoro krateret og skulle vi få med oss nesehorn og gepard, måtte vi være tidlig ute. Fra campen var det ca. 1 time i bilen før vi var fremme ved krateret.
Vi fikk "valuta for pengene" og så både gepard og nesehorn.

På turen vår besøkte vi Tarangire, Serengeti og Ngorongoro. Vi så utrolig mange dyr i parkene og det å kunne beskue ville dyr på kloss hold kan ikke beskrives, det må oppleves. Drømmen om "Big five" ble også oppfylt - opptil flere ganger. Big five besår av Bøffel, nesehorn, løve, leopard og elefant. Vi kom blant annet over en flokk på rundt 15 løver som spiste på en zebra, synet var en ting, men lydene var i en klasse for seg. Her fikk vi virkelig se og høre de som de rovdyrene de er og ikke bare søte "pusekatter" som dovner under et tre.

Vi var også en liten tur innom botanisk hage/nasjonalpark Lake Manyara som ligger i nærheten av flyplassen i Arusha hvor vi skulle ta flyet videre til Zanzibar. Her var det fortrinnsvis apekatter å se i det litt mer tropiske landskapet.

Herfra gikk turen videre til sol og bad på Zanzibar.

For å reise til Tanzania og Zanzibar må du ha flere vaksiner, blant annen trenger du gulfebervaksine og dette vaksinasjonsbeviset må du ha med deg ved innreise til Zanzibar. Vi ble anbefalt og valgte å ta malariatabletter. Vi opplevde ingen ubehag rundt dette når vi var nøye med å ta tablettene i forbindelse med mat. Vi hadde med oss egne myggnett, samt gaffateip da vi var fortalt at det kunne være så som så med standaren på disse myggnettingene, de ligger fortsatt i originalembalasjen sin - ubrukt. Gaffateipen ble brukt til helt andre formål enn å reparare myggnett. Standaren på disse var upåklagelig hele veien.

Jeg kan virkelig anbefale Afrikasafari om du planlegger en safaritur i Afrika.

Ta gjerne en titt på ferien vår i bilder :)

//BEATE

1. Det må ha vært litt av en opplevelse. Mange flotte bilder :-) Vi var i Tanzania og på Zanzibar i fjor men jeg har aldri vært på safari. Det ser veldig bra ut.

1. Tusen takk :)
      Ja, dette var en opplevelse for livet! Tanzania og Zanzibar er jo en opplevelse i seg selv, men skulle du finne på å reise tilbake ville jeg anbefale safari ;)

GODT NYTT ÅR!

2. Hej Beate!
    Det var ett tag sen sist...och jag måste erkänna att jag är hopplöst dålig på att besöka bloggar och hemsidor...men nu är jag här:)
    Extra glad och överraskad blev jag då jag hittade detta inlägg..."en händelse som ser ut som en tanke", då vi var på en helt fantastisk resa/safari i Sydafrika i september.
    Ni åkte arrangerat och vi arrangerade vår resa helt på egen hand...till och med safaridagarna och så mycket djur vi fick se.
    Ser att ni fick träff med leoparden, som vi till min stora besvikelse bara anade i ett träd långt borta...men alla andra vackra var kompensation nog.
    Jag har nu njutit av dina bilder och drömt mig tillbaka och kanske blir det Afrika en gång till, kanske Tanzania.
    Tack för titten och roligt att du fortsätter blogga då och då.
    Önskar dig ett fortsatt gott och vackert 2016, med många fina upplevelser framför och bakom kameran.
    Gertie

1. Hei, Gertie! Godt nytt år til deg og tusen takk for besøket! :) Jeg er dessverre også helt elendig på å besøke blogger og ikke minst skrive på min egen blogg. Jeg har bestemt meg for å bli flinkere i 2016! :D Det høres fantastisk ut å reise på egenhånd. Vi var dog glade for å reise arrangert, siden vi var så mange som reiste sammen og også med tanke på barna, så føltes det trygt. Turen var fantastisk og jeg er så glad jeg endelig fikk oppleve dette. Lykke til videre i 2016 - vi "snakkes" igjen :) //Beate

Jeg synes det er veldig hyggelig om du legger igjen noen ord:)